استقامت

همه ما شنیده ایم که:
” گرصبر کنی زغوره حلوا سازی ”
با بررسی علمی و فنی قهرمانان در ورزش های مختلف می توان نتیجه گرفت عاملی که در پیروزی این افراد نقش بسزایی را ایفا می‌کند استقامت است و این وی‍ژگی در هنرهای رزمی جایگاه والایی را به خود اختصاص می دهد.
با بررسی نحوه تمرینات قهرمانان بزرگی مانند: تایسون، محمدعلی کلی ،بروسلی، اویاما و… آنچه بیش تر مورد توجه قرار می گیرد مزیت استقامت است.
یکی از شرایط استقامت دارا بودن قلبی سالم و قوی می باشد و بدون داشتن این شرط دست یابی به استقامت کاری بس دشوار خواهد بود.

قلب
قلب عضله ای است توخالی که در بین ۲ شش و مایل به سمت چپ بدن قرار دارد. نوک قلب بین دنده های ۵ و ۶ می باشد و تشکیل شده از۴ حفره، ۲ دهلیز و  ۲بطن.
خون قسمت پایینی بدن توسط سیاه رگ اجوف تهتانی و خون بالا تنه توسط سیاه رگ اجوف فوقانی جمع آوری شده و توسط این سیاه رگ ها به دهلیز راست ریخته می شود و از دهلیز راست توسط دریچه سه لختی وارد بطن راست شده و توسط دریچه ششی از سرخ رگ ششی وارد شش شده و اکسیژن گیری کرده وتوسط سیاه رگ های ششی وارد دهلیز چپ می شود و در ادامه توسط دریچه میترال وارد بطن چپ شده وتوسط دریچه آئورتی وسرخ رگ آئورتی به سمت بالا وپایین بدن پخش می گردد. وظیفه قلب خون رسانی به بدن می باشد، شاید مواقعی برایتان پیش آمده و یا دیده باشید که در زمان مبارزه بعد از چند دقیقه شروع به نفس زدن می کنید و توانایی خود را برای ادامه مبارزه از دست می دهید. این وضعیت زمانی رخ می دهد که قلب شما قوی نبوده و به درستی در هنگام فعالیت خون رسانی نمی کند.
قلب در حالت عادی در هر دقیقه ۷۲ بار ضربان داشته و منقبض و منبسط می شود که در هربار ضربان نزدیک به ۷۲ سی سی خون را انتقال می دهد یعنی حدود ۵ لیتر در هر دقیقه.
اما با بالا رفتن فعالیت بدن تعداد ضربان قلب نیز بالا می رود که یک رابطه برای بالا رفتن ضربان قلب در حداکثر ضربان وجود دارد :
حداکثر ضربان قلب = سن – ۲۲۰
به عنوان مثال :یک فرد ۲۰ ساله می تواند ضربان قلب خود را نزدیک به ۲۰۰ بار در دقیقه برساند ولی بیش از آن سبب مرگ وی خواهد شد.
همان طور که اشاره شد با بالا رفتن فعالیت بدن تعداد ضربان قلب نیز بالا می رود، به طور مثال :اگر ضربان قلب به ۱۱۰ باردر دقیقه برسد، یعنی ۱۱۰ سی سی خون در هر بار ضربان ویا نزدیک به ۷ لیتر خون درهر دقیقه انتقال یابد، این حالت سبب خستگی فرد می شود .
اما خوشبختانه با انجام تمرینات موثر ، به ویژه هوازی می توان بطن های قلب (عضله قلب) را تقویت نمود تا قلب به جای ضربان بیشتر خون را با قدرت بیشتری انتقال دهد.
بنابراین می توان اشاره نمود که یکبار ضربان قلب قوی (بطن قوی) مساوی است با ۲ بار کارکرد یک قلب عادی.
با این شرایط قلب قوی و سالم کمتر از قلب عادی کارکرده و علاوه بر اینکه سبب استقامت بیشتر در مسابقات می گردد با خستگی زود هنگام نیز مقابله می نماید.

strong-heart-image
فراسوی ورزش های ایروبیک : تمرینات با وقفه
ازنمونه تمرینات استقامتی تمرینات با وقفه هستند. اصل نهفته در این تمرینات ساده است. ابتدا باید بطور آهسته شدت تمرینات را بالا برد و سپس شدت آنرا پایین آورد و به همین ترتیب ادامه داد.
برای مثال: برای ۲ کیلومتر دویدن می توان ابتدا ۵۰۰ متر را درحدود ۶۰ ثانیه دوید و بعد در یک فاصله ۵ دقیقه ای سرعت را کاهش داد تا به حد یک دوی آرام و یا حتی راه رفتن برسد و ۵۰۰ متر دیگر را در همان ۶۰ ثانیه دوید و دوباره ۵ دقیقه بعدی را آرام حرکت نمود و به همین ترتیب ادامه داد.
یا اینکه می توان با کیسه بوکس بدین صورت تمرین نمود که ابتدا ۱ دقیقه با قدرت و سرعت ضربات دست و پا را روی کیسه اجرا کرده ویک دقیقه استراحت نمود وبه همین منوال ادامه داد تا به ۳ دقیقه کیسه زدن برسد و یک دقیقه استراحت را نیز چاشنی کار کرد (بدون قدرت وسرعت با بدنی ریلکس). با این روش می توان حد استقامت بدن را افزایش داد و به راحتی نزدیک به ۱۰ تا ۵۰ دقیقه روی کیسه ضربه وارد نمود و ضربان قلب را تحت کنترل خود نگاه داشت.
BoxingTraining
گردآورنده : سی هینگ پیام پورنکو

۳ دیدگاه

  1. سلام. ضمن تشکر. متن دارای ایرادات املایی بود.همچنین تا اونجایی که یادم هست دهلیز وبطن مربوط به خون رسانی اندامها به غیراز شش ها به حیث وظیفه ای که دارن بزرگ ترهستندنه دهلیز وبطنی که به شش ها خون رسانی میکنن.یعنی دهلیز وبطن بزرگ تر به آئورت وصل هستند. درکلمه مینرال حرف ت اشتباهابه جای ن آمده. در کلمه دولختی حرف خ افتاده است.

    • میثم قربانی

      سلام
      ایراد تایپی برطرف شد. ممنون از توجه شما.
      در مورد خود مقاله هم باید بگم که توسط یکی از هنر هنرجویان سابق سی فو قهرمانی گردآوری شده که اکثرا از اینترنت و مطالب اینترنتی استفاده شده که امکان اشتباه در آن وجود دارد.
      به همین دلیل پایین مطلب نوشته شده گرد آورنده .
      باز هم تشکر از توجه شما

      • با سلام خدمت سی فو قهرمانی و دوستان
        بابت این مطلب باید بگم کاملا درست هست و اگر می خواهید بطور کامل متوجه شوید به کتاب های فیزولوژی ورزشی وفیزولوژی انسانی و آناتومی سری بزنید دوست من
        من این مطلب رو گرداوری کردم و رشته ی تحصیلی خودم هم فیزولوژی ورزشی هست

دیدگاهی بفرستید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *