تشریح Siu Nim Tao

سیونیم تائو (روش ایده ی کوچک)

تشریح نخست

انسان موجودی است دانش جو و در جستجوی حقیقت واین امر از موهبات الهی است در حق بنده خویش، برای رسیدن وی به بالاترین درجات انسانی.

خداوند حکیم با عطا نمودن عقل، شعور،درک و آگاهی به انسان، او را از سایر مخلوقات متمایز نموده و راز حرکت در مسیر آگاهی چیزی نیست جز حقیقت جوئی.

برای رسیدن به هدف، حرکت لازم است و برای ثابت قدم ماندن در مسیر حرکت، عشق.

انسان برای رسیدن به تکامل در پی حقایق و ابداعات بدیع گام بر می دارد و در مواردی، همچون شمعی در تاریکی، راه رسیدن به حقایق بالاتر و بدیع تر را به روی سایر مخلوقات روشن می سازد.

علومی که در جهان هستی نظاره می کنیم پایه و اساسی دارد و فراگیری وعلم به این پایه ها دست یابی به علوم بالاتر را هموار می سازد.

به طور مثال اختراع یک وسیله برقی بدون شناخت الکترون و ماهیت کار آن میسر نخواهد شد.

این چند سطر مقدمه ای بود برای معرفی ارزش فرم سیونیم تائو. فرمی که بر خلاف معنای ساده و بی آلایش آن همانند دریایی است که علومی بس گرانبها را در بطن خویش گنجانده و دستیابی به حقایق این علوم تنها با تمرین و تفکر میسر است.

سیو نیم تائو مهمترین فرم درکونگ فو وو- وی تائو است ولازمه ی فراگیری و درک فرم هایی همانند بیوجی ، چام کیو و آدمک، گذر از پل سیو نیم تائو می باشد. لذا می توان اذعان داشت فراگیری این فرم مقدمه ای است برای سایر فرمها.

سیونیم تائو ابتدا با نشست آغاز می شود، همانند سایر فرمها و همانند تمامی فرمها در ورزش های رزمی.

wuwetao sihing ghazanfari

نشست دراین فرم، ورزش باستانی ایرانیان را که در مکان مقدس زورخانه و یا ورزش خانه انجام می گرفت به یاد می آورد وهمانگونه که درآئین احداث این مکان باید توجه می شد که درب ورودی کوتاهتر از قد انسان ساخته شود تا پهلوانان و ورزشکاران و … هنگام ورود یا خروج از درب زورخانه با قد خمیده گذر کنند و این راهی بود برای تعلیم فروتنی و افتادگی برای جوانمردان تا به اندام خود غره نشوند و با زو و سینه ستبر را هیچ بدانند و تواضع پیشه سازند، لذا سیونیم تائو نیز در مرحله ی نخست می خواهد به هنرجویان درس احترام به استاد و همنوع را بیاموزد و اینکه، ورزش مقدس است و لازمه ی پایبند ی به مقدسات و درک مفاهیم، شناخت خویشتن و احترام به خود و سایر کائنات است و بنابر فرموده مولا علی (ع):

هرکس کلمه ای به من آموزد مرا بنده ی خویش نموده،

سیو نیم تائو نیز به هنرجو می آموزد زمانی که در محضر استاد، مربی یا معلمی که از وی خواستار تعلیم علوم رزمی هستیم قرار می گیریم لازم است حق شاگردی را با تواضع، فروتنی، تمرین آگاهانه و درک صحیح نسبت به آموخته ها به جا بیاوریم.

نشست در سیو نیم تائو به هنرجویان می آموزد به مثابه درختی که برای زندگی، برای تحمل بارمیوه و ثمره و برای مقابله با طوفان های سهمگین نیاز به ریشه هایی گسترده دارد، وی نیز برای حرکت در مسیر آگاهی و رویاروئی با ناملایمات زندگی و فائق آمدن بر آنها نیازمند گام هایی ست پر توان.

در این فرم بخشی از حرکات به عنوان حرکات اصلاحی و درمانی مطرح است و بخشی نیز چاکراها و یا مراکز ورود و خروج انرژی بر روی نقاط مختلف بدن را فعال نموده و فعالیت های روحانی و جسمانی بدن را روحی تازه می بخشد.

برای نمونه حرکت پو پای تان سائو (تان سائوی دو تایی) در این فرم که در ادامه به پو پای گان سائو و دوباره به پو پای تان سائو تبدیل می شود( در وو – وی – تائو چهار حرکت اصلی که در ابتدا توسط دست ها اجرا می گردد به هنرجویان آموزش داده می شود که تان سائو و گان سائو دو حرکت اولیه می باشند) با هر بار دوران مناطقی را فعال می نمایند. مانند:

 شبکه خورشیدی: حدود دو انگشت بالای ناف (کانون واکنش های شکمی و واکنشهای ناشی از دل وجرات و کانون نیروی شهودی و کانون الهام).

 چاکرای قلب: کانون محبت و امنیت.

چاکرای گلو: راه بیان و بروز خلاقیت.

چاکرای چشم سوم: کانون تعقل و سفر به درون خویش.

 و بدین صورت اندیشه های پراکنده را متمرکز ساخته و جایگاه کمال و بالندگی را در زندگی نیکوتر می سازد.

A5_karma_Chakra

در این فرم حرکات یین و یانگ (نرمی و سختی) به شکلی هنرمندانه طراحی شده است و در مواردی تنها جنبه ی نرمی حرکت و در مواردی جنبه سختی آن مطرح است. برای نمونه : حرکت فوک سائو تنها حالت مفعولی است و برای کنترل استفاده می شود و در حالی که حرکات کوئن (مشت) چان سائو (ضربه با تیغه داخلی دست به گردن یا گلو) و فاک سائو (ضربه باتیغه بیرونی دست به گلو یا گردن) هم شکل مفعولی را دربر دارند و هم شکل فاعلی را.  یعنی ضربه ی مشت هم حمله به حریف است و هم در مواردی به عنوان حرکتی برای بیرون انداختن ضربه حریف از خط مرکز. بنابراین حرکاتی که به عنوان دفاع به نظر می آیند در واقع تغییر حالتهایی هستند در راستای حمله دوباره.

وسخن پایانی اینکه درفرم های کونگ فو علومی نهفته است که تنها انسان های اندیشمند، انسان هایی که غرور را از خانه دلشان بیرون رانده اند و انسان هایی که ممارست در تمرین دارند می توانند بدان ها دست یابند و این مهم تنها با حرکت، تعقل واحترام و ارادت به قوانین طبیعت میسر خواهد شد.

یک دیدگاه

  1. در تمامی سبک ها هر چه سطح افراد بالا تر می رود فرم ها پیچیده تر و مهمتر می شوند ، اما در وو وی تائو این قضیه برعکس است و هنر جوی تازه وارد مهمترین فرم را از همان بدو ورود می آموزد و این یکی از نکته هایی است که این فرم را جذاب می کند .

دیدگاهی بفرستید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *