” حرکات اصلاحی در چی گونگ به روش وو وی تائو “

        ” حرکات اصلاحی در چی گونگ به روش وو وی تائو “
حرکات اصلاحی در چی گونگ به مجموعه حرکات کششی و تقویتی اطلاق می شود که انجام آنها ، ضمن تقویت عضلات و یا ایجاد کشش در آنها، باعث تغییر شکل در جهت اصلاح مفاصل و عضلات و در نتیجه وضعیت بدنی مطلوب می گردد.
حرکات اصلاحی بیشترین تاثیر را در اصلاح وضعیت قامتی دارد، لذا توجه به آنها خصوصا در سنین کودکی و نوجوانی از اهمیت خاصی برخوردار است.
رعایت نکردن وضعیت بدنی مطلوب در فرد می تواند سبب بروز علائم و نشانه هایی مانند:
شانه های نا متعادل و گرد شده ، ستون فقرات تابدار، سرکج یا سر به جلو ، شکم برآمده ، زانوی عقب رفته ، پشت صاف ، پشت کج ، پشت گرد ، لگن مایل ، لگن بیش از حد به جلو یا به عقب چرخیده، پاهای به داخل یا به خارج چرخیده ، پای ضربدری و پای پرانتزی شود که ممکن است در افراد مختلف عوارضی مانند:
سردرد ، کمر درد ، پایین آمدن آستانه خستگی عضلات ، خستگی عضلانی ، مفاصل دردناک و در حال تخریب ، راه رفتن بدشکل ، کاهش دامنه حرکتی مفاصل ، افزایش فشار به عضلات و مفاصل ،افسردگی ، خستگی ، عدم اعتماد به نفس ، عدم تعادل عضلانی ، اختلال در خواب ، آرتروز، افزایش سطح اسید لاکتیک خون ،افزایش کار استاتیک بدن و سرخوردن دیسکهای ستون فقرات شود.

علت های رایج ایجاد وضعیت بدنی غیر طبیعی و نامطلوب نیز عبارتند از:
عدم تعادل عضلانی، نگهداشتن بدن در وضعیت های بد و ضعیف در هنگام کار و استراحت ، آسیبهای قلبی ، بارداری ، ضعف عضلانی ، تنگی نفس و مشکلات تنفسی مانند آسم ، کفشهای پاشنه بلند ،ابتلاء به برخی از بیماریها ، داشتن وزن اضافی ، قدبلند، افزایش سن ، عادت های نادرست ، الگوهای غلط حرکتی ، پوشاک نامناسب (مثل کفش های تنگ و نوک باریک) ، حالت های روحی روانی مانند افسردگی یا خجالتی بودن ، کم تحرکی و…

حرکات اصلاحی و فرم های هنر چی گونگ می تواند با ایجاد وضعیت بدنی مطلوب سبب ایجاد حداقل مقدار فشار و کشیدگی بر مفاصل و عضلات ، حداکثر کارائی بدنی ،کمترین میزان مصرف انرژی و جلوگیری از بروزخستگی زودرس ،عدم اختلال عملکرد ارگانهای داخلی و کلیه بخش های بدن ، آمادگی برای انجام حرکات مختلف و در نهایت عملکرد مناسب بدن شود .
وضعیت بدنی مناسب بیش از آنکه یک وضعیت متداول باشد یک وضعیت ایده آل است که در آن مرکز ثقل بخشهای مختلف بدن مانند سر ، بالاتنه ، لگن خاصره و پا در یک راستا قرار گرفته و مقدار نیروی اعمال شده توسط عضلات بدن در مقابل فشار جاذبه به تعادل می رسد بگونه ای که کمترین میزان مصرف انرژی در آن وضعیت حاصل می شود.
برخی از مزایای وضعیت بدنی مطلوب که با تمرین چی گونگ حاصل می شود عبارتند از:
تنفس آسانتر و کاملتر، احساس اجرای آسان حرکات، درد و فشارکمتر در عضلات و مفاصل ، وسعت دامنه حرکتی مفاصل،احساس مطلوب در زندگی، افزایش اعتماد به نفس، ظاهر زیبا و اندام متوازن، عملکرد بهینه ارگانهای داخلی مانند سیستم تنفسی و گردش خون و…، افزایش انگیزه برای تشویق دیگران به وضعیت صحیح بدنی، موزونی حرکات، کاهش کاراستاتیک بدن و تجمع کمتراسیدلاکتیک.

گردآورنده: سی فو آیت شایان فر- چهاردهم آبان ۹۴

۲ دیدگاه

  1. علیرضا حسینی

    سلام
    مقالات این صفحه بسیار بسیار زیبا و مفید می باشد. اینجانب در طی حدود یکسالی است که مفتخر به پوشیدن لباس رزمی این سبک شده ام و در طی این دوره بسیار آموختم و فکر می کنم به سرچشمه ایی زلال رسیده هرچه از آن می نوشم سیراب نمی شوم.
    با تشکر از سی فو قهرمانی وبا سپاس بی کران از سی فو آیت شایانفر

دیدگاهی بفرستید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *