فواید تنفس صحیح به روش چی کونگ

” کسی که نصفه و نیمه نفس می کشد،نصفه و نیمه عمر می کند.
“ضرب المثل قدیمی شرقی ”
یکی از برنامه هایی که در هنر چی کونگ از اهمیت بالایی برخوردار است و هنرجویان در طی کلاس های آموزشی آن را فرا می گیرند،تمرین نحوه ی صحیح تنفس کردن می باشد.شاید به ظاهر تنفس کردن امری ساده به نظر بیاید،اما به جرات می توان بیان نمود که تعداد بیشماری از افراد با روش های درست آن آشنایی ندارند و یا با آن بیگانه هستند.
بدن انسان سه چیز را پرازش می کند: غذا،مایعات و اکسیژن.هرچند از غذا و اکسیژن لذت بیشتری می بریم،در واقع اکسیژن است که مواد سوختی بدن را تامین می کند،چربی را می سوزاند و کارکرد درست بدن را زیر نظر دارد.اکسیژن از طریق فرآیندی به نام اکسیداسیون غذا و مایعات را به انرژی تبدیل می کند.این گرمای اکسیژن است که ماهیچه های بدن را منبسط و منقبض می کند،سلولها را ترمیم می نماید،غذا به مغز می رساند وحتی اعصاب را آرام می کند.در واقع تنفس ابزار عمده ی پاکسازی بدن به حساب می آید.بدن انسان هر روز صدها بیلیون سلول قدیمی را می سوزاند.این سلولهای قدیمی سمی هستند و باید از سیستم بدنی برداشته شوند.این امری عادی و طبیعی در روند بدن است و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد،مگراینکه بنا به دلایلی این مواد زائد سمی به همان میزانی که تولید شده اند از بدن رانده نشوند.تا وقتی ما بطور صحیح نفس می کشیم و اکسیژن کافی وارد بدنمان می شود،به حد کافی انرژی وجود دارد و مواد زائد به راحتی دفع می شوند.مشکل زمانی ایجاد می شود که ما به حد کافی اکسیژن نگیریم.
وقتی به اندازه کافی اکسیژن به بدن نرسد،هضم غذایی نامرتب می شود و بدن مواد مغذی لازم،ویتامین ها،اسیدهای آمینه و مواد معدنی را جذب نمی کند،واین امر سبب می شود که همواره گرسنگی احساس گردد.
شش یکی از اندام های اصلی برای فرستادن مواد زائد به بیرون از بدن است لذا تنفس عمیق در این مهم بسیار دخیل است.شش های انسان بطور متوسط حدود هفت لیتر گنجایش هوا دارند در صورتی که اکثر افراد تنها یک تا یک ونیم لیتر هوا مصرف می کنند که این امر سبب افزایش وزن در آنها می گردد.”دکتر جک شیلدز متخصص مشهور در غدد لنفاوی طی آزمایشی بر روی بدن بیماران متوجه شد که تنفس عمیق شکمی میزان حذف مواد سمی را تا پانزده برابر بالا می برد”.
شش های انسان تا سر ناف ادامه دارند و در واقع شکل آنها هرمی است.بنابراین وقتی در قسمت بالای شش هوا وارد می شود،اصلا اکسیژن به قسمت پایین شش نمی رسد.در بالای شش ها،خونی که در مویرگ های شش جریان دارد به میزان نصف فنجان است و جریان گردش خون در پایین شش ها ده برابر آن است.لذا بهترین کار این است که با تنفس عمیق شکمی اکسیژن را تا انتهای شش ها که مورد استفاده بیشتری دارد،برسانیم.
تنفس عمیق از راه بینی موجب می شود که اکسیژن بیشتری به بخش های پایینی شش که نیروی بالقوه ی بیشتری براب مبادله ی اکسیژن در آنجا هست برسد.تنفس از راه بینی مانع عفونت و سرما خوردگی می شود،زیرا غشاهای آب بینی ناخالصی های هوا را پالایش و رطوبت و دمای آن را تنظیم می کنند.
تنفس شکمی بهتر از تنفس سینه ای است زیرا تنفس سینه ای در مقایسه با تنفس شکمی ناکافی است و مستلزم دم و بازدم بیشتری در هر دقیقه است که در ضمن قلب را مجبور می کند تا شدیدتر کار کند،فشار خون بالا می رود و سیستم عصبی به حالت هشدار در می آید.در واقع با تنفس سینه ای آدرنالین درسیستم بدنی رها می شود که این فرآیند سبب کندی هضم می گردد.سپس این انرژی به سمت ماهیچه ها رفته و سبب انقباضات ماهیچه ای می گردد.اما با تنفس شکمی سیستم عصبی غیرارادی از حالت آماده باش خارج می شود،ماهیچه ها استراحت می کنند و دستگاه گوارش عکس العمل از خود نشان می دهد.تنفس عمیق سبب افزایش حرکات معده ای و روده ای (انقباضات ماهیچه ای غیرارادی در روده ها)،جریان خون و جذب غذا می شود.
تنفس صحیح بر روی دستگاه تنفس،قلب و عروق،معده و روده،ماهیچه ها،خواب،حافظه،تمرکز، سیستم روحی و همچنین سوختن چربی و افزایش میزان اکسیژن و رسیدن آن به سلولها تاثیر دارد.
تنفس صحیح در واقع به مغز پیام می رساند که همانند لحظات غذا خوردن در بدن اندورفین ترشح کند و احساس خوشایندی را در انسان بوجود آورد.
یکی از دلایلی که تنفس کنندگان به سبک شکمی جوان تر به نظر می آیند این است که ستون فقرات آنان انعطاف پذیرتر است.قفسه ی سینه که شش ها در آن جا دارد به ستون فقرات متصل است،بنابراین هر وقت که شش ها پر از اکسیژن می گردد در واقع نرمش لازم به ستون فقرات داده می شود.
دانشمندان به این نکته پی برده اند که با ورزش کردن بدن تا بیست وچهار ساعت بعد از آن هم همچنان کالری می سوزاند.حتی درست بعد از اینکه فرد دست از فعالیت کشیده باشد چرخه ی انرژی به چرخیدن ادامه می دهد و گرما تولید می کند.در نتیجه افرادی که به طور مرتب ورزش می کنند،در حالت استراحت هم به اندازه ی افرادی که در حال تحرک هستند،انرژی مصرف می کنند.
و اکسیژن اضافی حاصل از ورزش نیز صرف سوختن چربی های اضافی می گردد و بدن از یک ماشین ذخیره چربی به ماشین سوزاننده چربی تبدیل می شود و همچنین اکسیژن اضافی حاصل از فعالیت ورزشی از تولید اسید لاکتیک در ماهیچه ها که منجر به خستگی،گرفتگی و درد عضله می گردد،جلوگیری می کند.
“برای فراگیری هنر چی کونگ و آشنایی با اصول صحیح تنفس با سازمان وو وی تائو در تماس باشید”.

تنفس صحیح به روش چی کونگ

۲ دیدگاه

  1. به نظرم تنفس شکمی روش بسیار خوبی است

    • سی فو فیروز قهرمانی
      سی فو فیروز قهرمانی

      کاملا درسته ما هم در چی گونگ تنفس شکمی میکنیم

دیدگاهی بفرستید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *