فیزیولوژی چی گونگ

” فیزیولوژی چی گونگ “

فیزیولوژی،مطالعه ساختمان بدن و چگونگی عملکرد آن است و اثرات آنی و دراز مدت تمرین و مشارکت ورزشی بر دستگاههای مختلف بدن که شامل تغییراتی همچون: افزایش ضربان قلب، تنفس،حرارت بدن و … است را مورد بررسی قرار می دهد.

تمرین، یک فرآیند نظام داراست که در کنش و ساختمان بافتها و دستگاههای بدن تغییراتی ایجاد می کند. صفات و ویژگیهای بدنی که به صورت مادرزادی به ارث می رسند، تا حد زیادی در واکنشهای حاصل از تمرین اثر دارند. یکی از این ویژگیها، آمادگی هوازی یا جذب، انتقال ومصرف اکسیژن است.آمادگی هوازی تا حد زیادی تحت تاثیر صفات ارثی همچون اندازه ی قلب و نوع تار عضلانی می باشد.سرعت، شتاب و توان نیز به وسیله ی عوامل ارثی تعیین می شوند. با وجود تاثیر وراثت روی این کیفیت ها،باید اقرار کرد که تمامی آنها از طریق تمرینات چی کونگ بهبود می یابند.

دامنه ی حرکتی اعضاء و محدوده ی حرکت در حول مفصل، به وضعیت تاندونها، رباطها، بافتهای همبند و عضلات بستگی دارد و تمرینات انعطاف پذیری و کششی در چی گونگ، دامنه ی حرکت مفصل را افزایش می دهند و می توانند در بهبود انعطاف پذیری عضلات، کشیده شدن بافت های هم بند و بهبود دامنه ی حرکتی در مفاصل موثر و در کاهش خطر آسیب دیدگی سهیم باشند.

برای مثال:

انعطاف پذیری کم در عضلات پشت به همراه ضعف عضلات شکم ،علت شایع در اغلب کمردردها می باشد. کشش عضلات پشت و ناحیه ی خلفی ران و تمریناتی مشابهی که در سرفصل های چی گونگ وجود دارد، نقش بسزایی را در بهبودی ایفا می کند.

حرکات آهسته ای که در چی گونگ انجام می گیرد و به دنبال آن عضله برای مدت زمانی حدود ۵ تا ۷ ثانیه دریک وضعیت کشیدگی نهایی قرار می گیرد و متعاقب آن به حالت منبسط و شل در می آید (کشش ایستا) سبب می گردد تا خطر مصدوم شدن به حداقل برسد (خصوصا در افراد مسن که با افزایش سن میزان انعطاف پذیری کاهش می یابد) و کمک ارزنده ای جهت خلاص شدن از کوفتگی عضلانی باشد.

روش انقباض و انبساط که نوعی از تمرینات کششی ایستا در چی گونگ می باشد، به عضلات کمک می کند تا با عمل انقباض و انبساط ،تاندونها، کپسولهای مفصلی و بافت همبند را تحت کشش قرار دهد.

روش کار بدین صورت است که پس از انجام تمرین کششی ایستا، عضله به حالت منبسط و شل درمی آید و متعاقب آن مجددا تمرین کششی انجام می شود. دراین روش تمرینی ،هنرجو پس از شل کردن عضله در تاندون مربوطه احساس کشش می کند. بهتر است برای گرفتن نتیجه ی مطلوب،این تمرینات در مورد تمامی گروههای عضلانی انجام شود.

ایجاد کشش کنترل شده واصولی و بشکل آهسته و آرام بسته به شرایط بدنی هنرجو، تغییراتی در بدن ایجاد می کند که منجر به سازگاری بدن با نیازهای تمرینی می گردد که اصطلاحا به آن ” انطباق ” گویند.اصل انطباق، اشاره به سازگاریهای فیزیولوژیکی دارد که نتیجه ی آن بهبود قلبی- تنفسی، کسب قدرت و استقامت،و تقویت استخوان ها و رباط ها و تاندونها و بافت همبند در هنرجویان است.

تحقیقات نشان می دهد که توسعه ی مطلوب در انجام حرکات،خصوصا حرکات کششی، زمانی حاصل می شود که حداقل در سه نوبت انجام گیرد.

از محاسن تمرینات چی گونگ در هنر وو وی تائو، کارآمد بودن در عین سادگی می باشد.لذا می تواند برای تمامی گروههای سنی مفید واقع گردد.البته برای کسب نتیجه مطلوب بهتر است تمرینات بطور منظم در تمامی ایام هفته و یا حداقل سه نوبت در هفته انجام گیرد.

 

گردآورنده: سی فو آیت شایان فر/ یازدهم بهمن ۹۴

دیدگاهی بفرستید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *