چی گونگ وتضمین سلامتی

چی گونگ که با نامهای چی کونگ و کی گونگ ( Chi Gong , Qi Gung , Chi Kung ) نیز شناخته می شود با قدمت پنج هزار ساله ، بخش مهمی از طب سنتی چین را تشکیل می دهد و یکی از ورزش های زیبا و آرامش بخشی است که برای تقویت جسم ، فکر و تعادل ، پیشگیری و درمان بیماریها ، افزایش متابولیسم و بهبود سیستم گوارشی و گردش خون ، رهایی از استرس، افزایش طول عمر وجلوگیری از فرسودگی و پیری زودرس ، افزایش دامنه حرکاتی مفاصل و تقویت آنها ، و ایجاد آرامش روحی و روانی و … تمرین می شود.

چی: تنفس ، نیروی مغناطیسی، نیروی بایو زیستی یا انژی حیاتی
گونگ:  روش بیدار کردن و جاری کردن انرژی چی در بدن
بنا به نگرش حکمت چین باستان ، پایه و اساس هر ماده” چی ” می باشد، طب سنتی چین اعتقاد دارد زنده بودن در ابتدا نفس کشیدن و داشتن دم است.
وقتی که انرژی “چی” راکد و بی حرکت است بیماری در بدن شکل می گیرد وبا تمرینات چی کونگ انرژی” چی” افزایش یافته و بهبودی حاصل می گردد.
اساتید چی گونگ ، انرژی چی را دو نوع می دانند:  داخلی و خارجی.
به نیروی چی درون بدن چی داخلی و به نیروی چی طبیعت و بیرون از بدن انسان چی خارجی گفته می شود. به عبارتی به چیزهایی که در طبیعت یافت می شوند و دارای چی هستند نظیر : خاک ، آب ، هوا، گیاهان ، خورشید.
چی کونگ در واقع نوعی تمرینات تنفسی نیز به شمار می رود، بنابراین تنظیم نمودن تنفس یکی از مهم ترین عوامل برای کسب سلامتی خواهد بود.

Wuwei - Chi Gung 1

روشهای تنفس:

الف – تنفس سینه ای : وقتی دم می گیریم ، قفسه سینه منبسط می گردد و دیافراگم ۱ الی ۲ سانتی متر به پایین کشیده می شود و در موقع بازدم قفسه سینه و دیافراگم به وضعیت اولیه خود بر می گردند . این نوع تنفس سطحی بوده و شخص در حدود ۱۶ الی ۱۸ مرتبه در دقیقه تنفس می کند و در طی استراحت و خواب این تعداد اندکی کمتر خواهد شد و به هنگام فعالیت بدنی این میزان افزایش می یابد.

ب – تنفس دیافراگمی : در تمرینات چی کونگ ، تنفس دیافراگمی توصیه می شود زیراهنگامی که تنفس دیافراگمی انجام می دهید قفسه سینه بی حرکت بوده ولی در موقع دم و بازدم ناحیه شکم منبسط و منقبض می گردد. در تنفس دیافراگمی ، دیافراگم بیش از ۴ الی ۱۰ سانتی متر به طرف پایین کشیده می شود و در موقع دم شکم منبسط و در موقع بازدم به حالت اولیه خود بر می گردد به همین دلیل تنفس دیافراگمی را تنفس شکمی نیز می نامند.

سی‌فو قهرمانی در حال اجرای چی گونگ

سی‌فو قهرمانی در حال اجرای چی گونگ

اثرات درمانی و سلامتی بدن با تنفس دیافراگمی :
۱ – برای هر سانتیمتر که دیافراگم در طول تنفس دم به پایین کشیده می شود میزان هوای ورودی به ریه ها ۳۰۰ سی سی بطور متوسط افزایش می یابد. اگر دیافراگم بطور پیوسته ۶ الی ۱۰ سانتیمتر به پایین کشیده شود میزان ورودی هوا به ریه ها چندین برابر افزایش خواهد یافت .
زمانی که هوای زیادی وارد ریه ها می گردد، خون واکسیژن بیشتری را جذب خواهد کرد واکسیژن زیادی به طرف سلول های مغز و تمام سلولهای بدن ارسال می گردد. این حرکت باعث افزایش حافظه ، هوشیاری وتولید انرژی بیشتر خواهد شد.
۲ – تنفس دیافراگمی به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می کند. که در طب چینی آن را چی دفاعی می گویند.
بسیاری از ترکیبهای باکتری و میکروب ها نمی توانند دروضعیت هوازی به زندگی ادامه بدهند و رشد کنند. حتی درسلولهای سرطانی ثابت شده که با افزایش اکسیژن، تکثیر سلولهای سرطانی متوقف می گردد.
۳ – بالا و پایین رفتن دیافراگم موجب ماساژ ارگانهای داخلی مثل معده ، طحال و روده بزرگ و کوچک و غیره می گردد و از این روعملکرد ار گانهای داخلی طبیعی شده و در تعادل و سلامت قرار می گیرند.

۴ – تنفس دیافراگمی به خنک کردن سیستم عصبی مرکزی کمک نموده و فکر را آرام و آسوده می نماید.

باتوجه به فوائد فوق می توان نتیجه گرفت که انجام تمرینات چی کونگ در کنار تغذیه سالم تضمینی است برای سلامتی و حرکت در مسیر آگاهی.

سالم باشید و متفکر

——————————————————–

گردآورنده : سی فو آیت شایان فر

——————————————————–

دیدگاهی بفرستید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *