نسبت طلایی در هنر رزمی وو وی تائو

” نسبت طلایی در هنر رزمی وو وی تائو”

هنرهای رزمی در کشور چین بسته به شرایط منطقه ای و زیست محیطی به دو روش کلی شمالی و جنوبی تقسیم می شوند.
در سرزمین شمالی به سبب وجود دشت های باز، ساکنان آن به پیاده روی و سوار کاری و پیمودن مسافت های طولانی عادت داشتند.بنابراین پاهای قویشان بتدریج بصورت اسلحه اصلی آنها در دفاع و حمله مورد استفاده قرار گرفت .همچنین لگدهای پرشی پهلویی که برای برهم زدن تعادل سوار کاران مهاجم در جنگ ها استفاده می شد، از شگردهای سبک های شمالی بود.
از طرف دیگر قسمت جنوبی سرزمین چین نیز بوسیله شبکه بزرگی از مسیرهای آبی بصورت اریب بریده شده بود و در طول این مسیرها بود که مردم به روش سنتی قادر بودند بوسیله پارو زدن،قدرت بازوهای خود را افزایش دهند.همچنین حفظ تعادل استوار و حالت بدنی خوب که به کمک استقرار پاها در ارتفاع پایین میسر می شد و از زندگی و رزم بر روی قایق ها و زمین های لغزنده و گل آلود و باتلاق های جنوبی چین نشئت گرفته بود فرد را به پیشرفت استثنایی در زمینه توسعه استفاده از دست ها و بازوها به عنوان سلاح اصلی رزمی هدایت می کرد.
هنر رزمی وو وی تائو برخلاف سبک های شمالی و جنوبی،روش های آموزشی و مبارزه ای خود را تنها به ضربات دست و یا پا محدود نمی کند.
اصلی که هنر وو وی تائو با تکیه بر آن میزان استفاده از ضربات دست و پا را تعیین می کند،نسبت طلایی یا عدد فی می باشد ( تعبیر هندسی عدد طلایی اینگونه‌ است: پاره خط AB و نقطهٔ M روی آن مفروضند به گونه‌ای که نسبت a به b برابر است با نسبت a+b به a. این نسبت برابر φ است).
تکیه بر این اصل مهم هنر وو وی تائو را از حالت انفعالی به حالت فاعلی و تهاجمی تبدیل می کند.با تکیه بر این اصل، هنگام مبارزه ۶۰% از فنون حمله و ۴۰% از فنون دفاعی ویا به تعبیری دیگر۶۰% از ضربات بوسیله پا و ۴۰% از ضربات به بوسیله دست اجرا می شوند.
این اصل در استقرارها نیز صادق است.بدین صورت که در گارد تدافعی (استقرار یا نشست وسط “جینگ ما”و یا استقرار به صورتی که یک پا جلوتر از پای دیگر قرار گیرد”جورما”) یعنی زمانی که پیش روی یا عملی صورت نگرفته است، وزن بصورت مساوی روی هر دو پا تقسیم می شود اما زمانی که حریف حمله ای را به طرفمان آغاز می کند ۶۰% از وزن روی پای عقبی و ۴۰% از وزن روی پای جلویی منتقل می شود تا به راحتی با ضربه ی پای جلویی سبب عقب نشینی وی شویم. اما هنگامی که خودمان آغاز کننده ی حمله هستیم (مشت های زنجیره ای و پیش روی مستقم پاها) استارت اولیه بدین حالت است که ۱۰% از وزن به پای جلویی انتقال داده می شود و در ادامه پیش روی بار دیگر وزن بطور مساوی روی هر دو پا تقسیم می گردد.
اجرای اصل فوق در نگاه نخست اندکی مشکل به نظر می رسد اما مطمئنا تمرین اصولی و علمی دستیابی بدان را سهل خواهد نمود.
سی فو آیت شایان فر/ برگرفته از سخنان استاد قهرمانی
سیزدهم شهریور-۱۳۹۴

9 Responses

  • پیشنهاد میکنم اگر امکانش باشد در سمینار بعدی راجع به این موضوع نسبت طلایی و کاربرد ان در هنر رزمی وو وی تائو به عنوان تئوری توضیح داده بشود.اگر سیفو قهرمانی صلاح بدونند
    ..

    • با سلام.حسین عزیز تو که هفته ای سه جلسه در آکادمی تمرین داری و به آقای سوال معروف شدی پس چرا ایندفعه سوالاتت را در سایت پرسیدی؟برای جواب این سوالات نوشتن بقدری طول میکشد که بنده ترجیح میدهم در آکادمی جوابت را بدهم.nn1

  • اعداد طلایی و نسبت طلایی تا اونجایی که سواد من اجازه میده مربوط به ریاضیدان ایتالیایی به نام فیبوناتچی میباشد که به نسبت طلایی و اعداد طلایی معروف است. ایا مقاله شما همین نسبت فیبوناتچی است که مربوط به تصاعد هندسی وتصاعد عددی و بسط وگسترش اعداد به صورت پلکانی میباشد که در بورس و سهام و سرمایه گذاری جهت افزایش بازده به کار میرود. با تشکر. حسین از اکادمی مرکزی.

  • سلام.حسین از اکادمی مرکزی. مفهوم پارامترهای a.b,m در این اصل همان فاصله ببین دوحریف میباشند. یعنی همان تئوری هندسی کوتاهترین فاصله بین دو نقطه خط مستقیم است.؟؟؟. در ضمن مجموع a +b نسبت به a به این معنی میباشد که اگر حریف الف به حریف ب بخواهد حمله کند مستلزم طی مسیر الف + ب میباشد که این امر به خاطر فاصله بلند ب از الف مستلزم به کار گیری ضربه پا از سوی الف میباشد. اگر این مفهوم را من درست متوجه شده باشم خواهشمندم با نظرتان مرا تفهیم بفرمایید. یک مورد دیگر در لا به لای توضیحات شما سیفو شایانفر که فرمودید برای جلوگیری از حمله و نفوذ حریف باید با پا استفاده کرد که اصطلاحا استپ حریف با پا میباشد در این موقع وزن روی پای عقب به میزان 60% میباشد.سوال اینجاست اگر حریف را با پای عقب بخواهیم استپ کنیم وجلوی نفوذ او را بگیریم ترکیب تقسیم وزن بدن برای تعادل به چه صورت روی دوپا تقسیم میشود. با سپاس فراوان از زحمات سیفو شایانفر به خاطر تحقیقات بسیار قوی وخوب واینکه ما اعضای سازمان به وجود شماو این روحیه پژوهش افتخار میکنیم. به ویژه در راس همه از سیفو قهرمانی تشکر فراوان وسپاس.

    • با سلام. طبق این شماره پاس احتمالا تو دیگه تمرین نمیکنی و فعالیتت با پایان کار مربیت به پایان رسیده است و سالها از آموزش ما بدور هستی و حق داری که متوجه این موضوع نشده باشی.از طرفی مربی تو به احتمال زیاد وو وی تائو رو درک نکرده بود و برای همین به روال وینگ چون با شما کار میکرد و این بوده که مقدار تمرینات فنون ضربات پا در کلاسهای آموزشی شما کم بوده ولی اگر یک نگاهی به نوع آموزش در کلاسهای نمایندگان حاضرمان بیاندازی جوابت رو میگیری.

  • سلام بر سی فو قهرمانی و سی فو آیت
    ببخشید در وو وی تائو 60 درصد ضربات با پا اجرا میشه؟؟؟ :-@
    اولا خیلی ممنون میشم اگه توضیح بدین نسبت طلایی با بقیه کسرها و نسبت ها در عمل چه تفاوتی می کنه؟ چرا در بین این همه نسبت که از نظر ریاضی قابل تصوره ما نسبت طلایی رو انتخاب کردیم؟ در کل اسم قشنگی داره ولی خب مثلا با 65 و 35 که نسبت طلایی نیس (یا 70 و 30) چه تفاوتی می کنه؟
    دوما خب چرا نمیگید 60 درصد ضربات با دست اجرا بشه 40 درصد با پا؟؟
    سوما اگه واقعا قراره 60 درصد درگیری ما رو ضربات پا تشکیل بده شاید بهتر باشه 60 درصد تایم تمرین ما هم ضربات پا باشه که بعید می دونم در کلاس هیچ سی فویی اینجوری باشه. (فقط سی درصد زمان برای سلاح میره، میمنونه ده درصد برای دست و شصت درصد برای پا)
    ضمن اینکه خود من که یکساله شاگرد این سبک هستم این جمله عجیبه چون تمام کلیپ ها و درگیری ها و تمرین ها و نمایش هایی که از وو وی تائو دیدیم هیچکدام حاوی شصت درصد ضربه پا نبوده.
    بعدشم رعایت کردن نسبت طلایی لزوما به معنی تهاجمی شدن یا فاعلی شدن نیست، چون کافیه شما چهل درصد حمله کننده (فاعل) باشید و شصت درصد دفاع کننده(منفعل) باشید تا جنبه منفعل بودن شما به فاعل بودن شما بچربد.
    ولی ممنون از این مقاله، با تمام ابهاماتش خیلی لذت بردم از خوندنش.
    بازم ممنون

    • با سلام.امین عزیز گرچه این مقاله از طرف سی فو شایانفر در سایت منعکس شده است ولی بنده هم میتوانم به سوالات شما پاسخ قانع کننده بدهم ولی مستلزم این است که بدانم آیا واقعا عضو سازمان وو وی تائو هستی؟پس شماره پاست رو برام بنویس تا بدونم برای چه هنرجویی از چه مقطعی با چه شالبندی قرار است این جوابها را بنویسم؟

      • سلام اگر آقا امین خوب مقاله رو مطالعه کرده باشن میبینن که اشاره شده 60 درصد ضربات در مبارزه بهتر هست تا با پا اجرا بشه.یکی از محاسن استفاده از ضربات پا این هست که امکان نفوذ و پیشروی از حریف سلب میشه چون نسبت به دست سلاح بلندتری هست.و یا 60 درصد از ضربات و حملات بهتر هست که تهاجمی و فاعلی باشه؛ زمانی که بیشترین سهم از توان یک مبارز صرف دفاع میشه در صورت نداشتن استقامت بدنی و تجربه کافی،این امکان وجود داره که با ضربات سنگینی از طرف حریف مواجه بشه که ادامه مبارزه رو ازش سلب کنه.بنابراین اختصاص دادن میزان بیشتری از فنون به حمله،درصد یا سهم حمله نسبت به دفاع رو افزایش میده و این اصلی هست که ما در وو وی تائو به دنبال اجرای اون هستیم(ارجعیت حمله به دفاع).رعایت کردن نسبت طلایی در صورتی که بیشترین درصد تاکتیک ها سهم حمله باشه ،اتفاقا سبب تهاجمی شدن نسبت به تدافعی شدن میشه. تفاوت نسبت طلایی با سایر نسبت ها این هست که رعایت این اصل بر زیبایی و کارایی بودن سیستم نیز تاثیر میذاره و چون مبنای کائنات بر بسط و گسترش هست نه انفعال، لذا وو وی تائو نیز خودش رو با طبیعت همگام میکنه. (در مورد خصوصیات عدد طلایی بیشتر مطالعه بفرمایید).آقا امین باید بدونن که پرداختن به اصل طلایی فقط در اختصاص دادن زمان بیشتری از تمرینات کلاسی به تکنیک های پا خلاصه نمیشه،همین که هنرجو به این مهم پی ببره که نسبت حمله به دفاع باید چگونه باشه با صرف زمان مناسب و تمرین کافی و داشتن صبر ،اون رو در برنامه هاش پیاده میکنه.اتفاقا در کلاس های استاد قهرمانی و بنده کاملا به این اصل توجه میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *